2024. 04. 25. csütörtök

• »
  • Interjú
Időutazás Daruka Mihállyal, a vizsolyi Interaktív Nyomda Múzeum igazgatójával

Időutazás Daruka Mihállyal, a vizsolyi Interaktív Nyomda Múzeum igazgatójávalFeledhetetlen időutazásba vezet el bennünket a Károli Biblia szülőfalujában Daruka Mihály, a Nyomtatástörténeti Múzeum igazgatója. Minderre a csodálatos természeti környezetben és történelmi kincsek között található Vizsolyban, a Református templommal szemben található Mágocsy Kúriában, abban a házban kerül sor, amelyikben az első magyar nyelvű Bibliát nyomtatták.

– A ház, amelyben vagyunk 1572-ben épült, itt volt Mantskovits Bálint nyomdája.  Az első magyar nyelvű Biblia nyomtatásának éve 1590. Kiállításunkon mindenki átélheti e remekmű megszületésének körülményeit, egészen a fordítástól a nyomtatásig: részesei lehetnek s papírmerítésnek, betűszedésnek, a festékkészítésnek, legvégül pedig kinyomtathatják a vizsolyi Biblia első oldalát, a korhű nyomdagéppel. Utána pedig rusztikusan berendezett vendéglőnkben megkóstolhatják a Vizsolyi babgulyást és Mézes palacsintát. – avat be minket a Múzeum és vendéglő tulajdonosa.

Hosszú út vezetett addig, hogy családi vállalkozásban működjön a Múzeum: tönkrement asztalos vállalkozás, elkeseredés, egy riport a rádióban Vizsolyról, majd egy kirándulás a gyönyörű vidékre, aztán meglátni és megszeretni a házat.

– Lejöttem Vizsolyba, megnéztem a templomot a Bibliával. De tudni szerettem volna, hogyan készült, ki készítette, és elindult bennem valami, hogy kellene egy hely, ahol a látottakat átgondolja az ember, leül, megpihen, megiszik egy kávét, felfrissíti magát, ahol többet megtudhat a nyomtatásról, beleképzelheti magát abba a korba.
Látom, hogy itt a ház előtt áll vagy harminc autó, egy busz, rengeteg kiránduló. Akkor tudatosult bennem, hogy de szerettem volna vendéglátós lenni, olyan igazi vendéglős a régi világból. Hogy felszolgáláskor azt mondhassam: akkor most itt a malacnak pecsenyéje…
Először észre sem vettem, hogy ki volt írva egy kis papírra, hogy a ház eladó. A porta nagyon el volt hanyagolva, hatalmas orgonák nőtték be, de megálltam és azt hittem, elsírom magam, olyan csodaszép volt. Sok ház volt eladó, de nekem ez kellett, mert egyik sem rendelkezik ekkora múlttal, egyiknek az oldalára sem lesz kiírva, hogy ebben a házban nyomtatták a Bibliát. – mondja el a kezdetekről a tulajdonos.

Aztán sok-sok munka árán valóra vált az álom: a Mágocsy Kúria a Vizsolyi Idegenforgalmi és Kulturális Központ szíve lett. A vendéglátást és kultúraközvetítést ötvöző központ hét bázisra építkezve formálódik.

– Az első és legfontosabb az interaktív nyomtatástörténeti kiállítás, a teljes vertikuma a nyomtatásnak. Amikor megláttam a házat, tudtam, hogy nekem itt feladatom van. Nem véletlen, hogy augusztus 8-án, a születésnapomon már a vendéglőt is megnyitottam.
A második a vendéglő, ami azért kell, hogy fel tudják frissíteni magukat az emberek.
A harmadik a szállás. Mivel ez egy műemlék ház, csak azt tudjuk csinálni, hogy az udvaron egy kempinget építünk. Ehhez kapcsolódik a negyedik lépés, az ifjúsági tábor. Az idén már több csoportot láttunk el. Sokszínű programot kínálunk: kézműves technikákat tanítunk- agyagozás, gyöngyözés, szövés, üveg, bőr, faragás-, elkezdtünk egy totemoszlopot faragni a gyerekekkel, ezenkívül íjászat, botvívás, lovaglás, paticsfal építés. Itt tartunk most.
Az ötödik pontként szükségünk van egy ajándékbolt kialakítására, de inkább bazár, vásár formájában szeretnénk megvalósítani. Ehhez csatlakozna a „Lacikonyha” is hatodikként, olyan ételekkel, hogy Tarisznyás lángos, Úti lapú, Vizsolyi csipkés lángos. A kemence egy része már elkészült.
A hetedik lépés a kőbányában egy színház kialakítása.
Aztán van még egy fontos terv, mivel feketén-fehéren le van írva, hogy „nyomtattatott Mantskovits Bálint által 1590. Boldogasszony havának tizedik napján”, vagyis augusztus tizedikén, szeretnénk jövőre a Mantskovits Bálint Bibliatörténeti Emlékhét alkalmából programokat szervezni. Feladatunk, mert tudjuk a személyt és az évszámot.

Tervekből és optimizmusból nincs hiány, a feltételek is remélhetőleg megteremtődnek. Szívesen fogadnának még bármilyen nyomtatással kapcsolatos anyagot, hogy teljessé tegyék a kiállítást. A tenni akarás nem hiábavaló, mert beszélgetésünket is többször meg kellett szakítanunk a sok látogató miatt, és mert a fáradozás meghozza gyümölcsét.

– A múlt héten megállt egy busz, épp kint voltam, mondom, hogy ha majd megnézték a Bibliát, és kíváncsiak lesznek, hogyan is készítették, akkor jöjjenek ide is be. Akkor néz rám a hölgy, és azt mondja, de mi azért jöttünk, hogy magát meghallgassuk. Békéscsabáról jöttek, voltak már mások is onnan, elmondták, hogy milyen jól érezték itt magukat, és direkt azért jöttek, hogy meghallgassák az előadást. – mesélte örömmel Daruka Mihály

Időutazás Daruka Mihállyal, a vizsolyi Interaktív Nyomda Múzeum igazgatójával Időutazás Daruka Mihállyal, a vizsolyi Interaktív Nyomda Múzeum igazgatójával

Időutazás Daruka Mihállyal, a vizsolyi Interaktív Nyomda Múzeum igazgatójával

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!