2021. 12. 4. szombat

Barbara, Borbála
1 EUR 364 HUF
1 GBP 428 HUF

A Nyugat tiltott keleti almái

Szeptember 28-ai hír, hogy az RT Deutsch youtube csatornát, és egy másik német nyelvű, de Oroszországhoz köthető youtube csatornát letiltott a youtube [1]. Az RT orosz hírcsatorna, több nyelven sugároz: németül, angolul, franciául, spanyolul és arabul. Betiltásakor 600 ezer követője volt, a videóklipek nézettsége pedig 547 millió feletti. A hivatalos magyarázat szerint az RT Deutsch dezinformációt terjesztett a Covidról. Az RT Deutsch stábja nyomban magyarázatot kért a youtube-tól, hogy melyik videójában fordult elő ilyen, de a youtube azóta is adós a válasszal. Az idén az RT-t érte támadás máshonnan is: a Commerzbank magyarázat nélkül lezárta az RT-hez köthető bankszámlákat, és a Die Welt több publicisztikában alaptalanul támadta az RT-t. Hogy a Die Welt támadásai valóban alaptalanok voltak, egy berlini és egy frankfurti bírósági döntés is alátámasztotta[2].

Az RT youtube csatornái általában igen népszerűek: a főcsatorna (RT) követőinek száma 4.45 millió. Összehasonlításképpen a minden nyugati repülőtéren nagy képernyőkön képünkbe tolt CNN csatornája 12,9 millió követővel rendelkezik. Az arab RT követőinek száma 6 millió. Ez is összehasonlító a katari finanszírozású Al-Jazeerával, mely 9 millió követővel vezeti a listát az arab világ hírcsatornái között. Amerikában az RT-nek, pl. az Al-Jazeerával ellentétben, regisztrálnia kellett, mint “külföldi ügynöknek”.

Az RT kemény ellenszélben szerzett népszerűségének több oka lehet. Az egyik, valószínűleg az, hogy részletesen foglalkozik sok olyan kérdéssel, amelyet a nyugati média elhallgat. Rendszeresen tájékoztat Julian Assange, az Angliában börtönbe zárt újságíró helyzetéről, több jelentést készített a franciaországi Sárga Mellényes tüntetések hátteréről [3], és a közel-keleti háborúkkal kapcsolatos tájékoztatásai sem a nyugati narratívát követik. Pl. Szíria esetében a nyugati média több esetben félreinformált: a Douma városban történt állítólagos vegyi fegyverrel történt támadás részleteit az RT cáfolta először, de azóta a BBC Szíriába küldött riportere, Riam Dalati is megerősítette, hogy több jelenet amit a BBC közölt az esetről, valójában színpadokon megrendezett hamis kép volt[4].

Egy másik ok a stáb, valamint a rendszeres interjúalanyok. Vannak köztük olyan újságírók, akik a hazájukban már ismertek, de politikai nézeteik miatt megpróbálják őket elhallgattatni. Mint pl. Chris Hedges[5], amerikai újságíró, aki a patinás New York

Times-nál dolgozott, míg egy nap le nem kellett mondania állásáról, mert nem volt hajlandó nevét adni az iraki háborút megelőző propaganda hadjárathoz. Vagy George Galloway [6] az Egyesült Királyság politikai fenegyereke, szókimondóembere, akit alaptalanul bíróság elé is citáltak[4] olyan vádakkal, hogy olajat vásárolt Szaddam Husszeintől[7].

A néhai Larry King [8], aki egykor a CNN egyik legnézettebb műsorát vezette (Larry King Live), idősebb korában két műsort vezetett az RT-ben Larry King Live és Politicking címmel. Az RT America mindennapos hírműsorát a CNN-től kirúgott Rick Sanchez [9] vezeti. Az RT honlapon gyakran ír Slavoj Žižek [10], korunk egyik legismertebb filozófusa. A Crosstalk című elemző műsor interjúalanyai gyakran olyan egyetemi tanárok vagy civil és más szervezetek vezetői akik a kérdésekhez mindig kritikus szemmel közelítenek. Sajnos, ilyen emberekből manapság egyre kevesebb van pozícióban az USÁ-ban és Nyugat-Európában.

Az RT-t leggyakrabban az a kritika éri, hogy “a Kreml szócsöve”. Könnyen belátható, hogy ez nem így van. A fent megnevezett személyek semmit sem változtattak véleményükön azután, hogy az RT-hez kerültek, többen közülük pedig kritizálják is az orosz politikát.

Bár a nyugati országok úgy tesznek, mintha a sajtószabadság etalonjai volnának, valójában a igen elterjedt a cenzúra. Februárban a kínai CGTN TV-csatornát tiltották be az Egyesült Királyságban[11]. A youtube korábban már betiltotta az iráni PressTV csatornát, és egy szíriai hírcsatornát is. A leggyakrabban használt ürügy az, hogy “álhíreket” terjesztenek, de többnyire híján vannak a konkrét bizonyítékoknak. Viszont mind gyakrabban derül ki a New York Times, a BBC, stb. által terjesztett hírekről, hogy valójában alaptalanok, vagy legalábbis bizonyítékokra szorulnak, de őket nem szankcionálják. Ki ne emlékezne az egyik legkirívóbb állításukra, miszerint Irakot azért kell megszállni, mert Szaddam Husszeinnek tömegpusztító fegyverei vannak!

Összeállította: Hetényi Balázs

[1] https://www.rt.com/…/536068-rt-de-youtube-channel-deleted/

[2] https://www.rt.com/news/532396-rt-germany-welt-column/

[3] https://www.youtube.com/watch?v=PU-WyLbKc-k

[4] https://www.cumhuriyet.com.tr/…/bbc-suriye-yapimcisi…

[5] https://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Hedges

[6] https://en.wikipedia.org/wiki/George_Galloway

[7] https://www.youtube.com/watch?v=QVdYp2GDC-4

[8] https://en.wikipedia.org/wiki/Larry_King

[9] https://en.wikipedia.org/wiki/Rick_Sanchez

[10] https://hu.wikipedia.org/wiki/Slavoj_Zizek

[11] https://www.rt.com/news/514695-china-britain-cgtn-ban/

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Share on facebook
Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

Hírek, kék hírek, zöld hírek, gazdaság, sport, életmód, medicina, ezo és még sok minden más…

Menü

Archívum