2024. 03. 28. csütörtök

Gedeon, Johanna
1 EUR 395 HUF
1 GBP 462 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Kék-Hírek
  • »
  • Katedra: Az objektív felelősség intézménye a KRESZ szabályok tükrében

Katedra: Az objektív felelősség intézménye a KRESZ szabályok tükrében

A Belügyi Szemle idei évi harmadik száma jelentős terjedelemben foglalkozik a közúti közlekedés témájával. A tudományos folyóirat egyik dolgozatát szerzőtársként a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának helyettes vezetője jegyzi.

Dr. Andrik Szilárd és PhD. Dr. Román Róbert közös munkájaként jelent meg ,,Az objektív felelősség intézménye a KRESZ szabályok tükrében” c. írás. Dr. Andrik Szilárd rendőr őrnagyi rendfokozatban helyettes vezetőként a megyei rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályán dolgozik, szerzőtársa PhD. Dr. Román Róbert ügyvéd, egyben az Eszterházy Károly Főiskola Közgazdaságtan és Jog Tanszékének főiskolai docense.

A publikációban a szerzők a KRESZ szabályok és az objektív felelősség között húzódó ellentmondások feltárására vállalkoztak, így külön taglalva az egyes szabályszegés típusokat és azokat az élethelyzeteket, amelyek az objektív felelősség bírság kiszabása során szerepet játszhatnak. A hazai és külföldi bírságolási gyakorlatot is figyelembe véve keresnek választ és megoldást munkájukban.

Mint Dr. Andrik őrnagy elmondta: közös dolgozatukkal elsősorban a szakmai munka fejlesztését kívánták elősegíteni, a tudományos cikkben megtalálhatóak személyes munkavégzésének eddigi tapasztalatai is.

 

 

A tudományos cikk – információs háttér

Az objektív felelősség intézményével hazánkban 2008. évben egy újfajta szankciótípus jelent meg a közúti közlekedés körében, ahol elsősorban az üzembentartó tartozik felelősséggel azért, hogy gépjárművével a közlekedési szabályokat betartsák. A KRESZ szabályaiból és a természetvédelmi rendelkezésekből kiemelt szabályszegések tekintetében a jogalkotó a szabálysértésektől eltérően, fix összegű bírságokat állapít meg, így a jogalkalmazás során a bírság megállapításakor szubjektív tényezők nem játszhatnak szerepet. Fontos továbbá, hogy az objektív felelősség körébe tartozó szabályszegés a külön jogszabálynak megfelelő technikai eszközzel is rögzített legyen, emellett az előírt informatikai rendszer is rendelkezésre álljon.

Az objektív felelősség intézménye amellett, hogy újítást jelent és a közlekedés biztonságának javítását is elősegíti, az alkalmazási gyakorlatban eltelt idő rámutatott hiányosságaira is. A KRESZ szabályok szankcionálása képi felvételek alapján, illetőleg a bírság közigazgatási szabályok szerinti alkalmazhatósága új helyzet elé állította a hatóságokat is, amely a szabálysértésektől eltérő új gyakorlat kialakítását is jelentette. A jogszabályok ennek tekintetében többször módosultak, illetőleg e tárgyban 2009. évben alkotmánybírósági döntés is született.

 

B-A-Z. MRFK. Kommunikációs Iroda

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek