2024. 04. 19. péntek

Emma
1 EUR 395 HUF
1 GBP 462 HUF

Miskolcon 700 milliós hiány

A Miskolc Holding cégeinél feltárt hiány veszélyezteti Miskolc működőképességét is

Sajtótájékoztatón jelentette be dr. Kriza Ákos polgármester, Márkus Zsolt Endre, a Miskolc Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója és Baghyné dr. Szeleczki Zsuzsanna igazgatósági tag, hogy válságmenedzselésre van szükség a Miskolc Holding Zrt.-nél.

A döntést dr. Kriza Ákos, Miskolc polgármestere azzal indokolta, hogy az elmúlt egy hónapban a 11 könyvvizsgáló munkája során „minden fiók kihúzásával újabb időzített bombát talált”. Hatalmas pénzügyi hiányt halmoztak fel, amelyről már az év felénél tudni lehetett, hogy finanszírozási problémákat okoz. Ennek ellenére nem történt októberig semmi. Jelenleg azt már tudják, hogy noha 6 milliárd forintnyi hitelt vettek fel, ezen felül is 700 millió forint hiányzik ahhoz, hogy a holding tagvállalati működőképesek maradjanak.

Kriza Ákos polgármester:”A Miskolc Holding átvétele alkalmával már az első héten azzal a megdöbbentő ténnyel kellett szembesülnünk, hogy a holding mintegy 6 milliárd Ft-os hitelkerete nem lesz elég az év végéig a társaság, és tagvállalatai folyó finanszírozására.

A hiányzó összeg megközelíti a 700 millió forintot.
Ennek folyománya, hogy az átvételünk szinte azonnal válságmenedzsmentbe ment át.

A tisztán látás érdekében a teljes tagvállalati körben zajlik a cégek komplett vagyonleltárának elkészítése, és auditálása annak érdekében hogy meghúzhassunk egy markáns vonalat az átvételi állapotoknál. Mind a 11 tagvállalatnál folyik az átvilágítás, mindenütt könyvvizsgálók segítik a helyzet- felmérést.

Az eddig feltárt kép több mint elszomorító

A 700 m Ft-os hiány nagy része abból adódik, hogy teljesen szabálytalan módon, a folyó finanszírozásból beruházásokat finanszíroztak, másrészt olyan kölcsönöket adtak, amelyek megtérülése több mint kétséges. Például a Miskolc Turisztika Kft. felé 204 millió forintot, melynek visszafizetési határideje ez év vége lenne, viszont a cég anyagilag nullán áll.

Néhány példa a tagvállalatoknál folyó pazarló gazdálkodásra:
–    az egyik cégnél 2,5 millió forintot fordítottak egy olyan tanácsadásra, amelyben egy egyszerű ÁFA előfinanszírozási konstrukció lett leírva
–    több tagvállalat fizetett 10 millió forintos nagyságrendben az X-Centrum Kft.-nek, ami cserébe tanácsokat adott arról, hogyan kell Miskolc Kártyát értékesíteni
–    több társaságnál milliós nagyságrendű eltéréseket, lyukak vannak a könyvelésben
–    egy 8 fős tagvállalatnál 13 millió forintos nagyságrendben szereztek be bútorokat
–    egy tagvállalat 2,7 millió forintot fizetett party-service szolgáltatásért ún. vevőtalálkozó rendezése alkalmával

A pazarlás a holding javadalmazási politikájában is tetten érhető volt. A havi jelentős fizetések mellé 8 féle jogcímen adtak még maguknak díjazást (prémium, hűségpénz, jutalom, különféle költségtérítések, biztosítás, stb.).

A holdingnál, fennállása óta, 13 vezető beosztású dolgozó részére fizettek állandó, és eseti biztosítást mintegy 166 millió Ft nagyságrendben. Volt olyan vezető, akire egyedül 37 millió Ft biztosítást fizettek. A konstrukció lehetővé tette, hogy a pénzt 3 év után magánemberként is felvehették.
Szintén jellemző, hogy az egyik volt holdingos cégvezető az idei évre cafeteria rendszerben 1,6 millió forint juttatást érvényesített.

A beruházások területén a fejetlen, logikátlan, mindenáron való fejlesztések a jellemzőek. Bár feltehetően már félévkor látszott, hogy a gazdálkodásban év végére hiány fog keletkezni. Ennek ellenére ez évben további, mintegy 18 milliárd nagyságrendben indítottak projekteket, melyeknek a holdingot a jövőben terhelő finanszírozási igénye további 4,9 milliárd forint.”

„A Holding új vezetése kénytelen lesz felülvizsgálni a már elindított projekteket, és ahol lehet, minimalizálva a veszteségeket, leállítja, vagy újragondolja a fejlesztéseket, folytatta Márkus Zsolt Endre elnök-vezérigazgató.

A holding és tagvállalatai finanszírozására is az átgondolatlanság, az amatörizmus a jellemző. Itt kell megemlítenem a Várost Építünk I-es és II-es deviza alapú kötvényeket, melyekkel a MIK Rt. különféle fejlesztéseit tervezték finanszírozni.

A megvalósított beruházások folyó-, és várható bevételeit, valamint az előbb említett finanszírozás költségeit, és a vonatkozó adósságszolgálatot összehasonlítva meg kell állapítani azt a megdöbbentő tényt, hogy a szaldó közel 3,2 milliárd forint negatív egyenleget mutat. Ez tartalmazza az árfolyam-különbözet negatív hatását is, de még ha ezt korrigáljuk, akkor is 2,4 milliárd veszteséggel kell kalkulálni.

A cégcsoportnál elindult a gazdálkodás racionalizálása. Ennek részeként elsőként az igazgatóság magán kezdte a „spórolást”. Közel 30%-kal csökkentek a havi járandóságok.
A válságmenedzselés részeként pedig a meglévő finanszírozási struktúrát kell átdolgozni az abban érdekelt bankokkal.

Összességében: a holding gazdálkodására felelőtlen pazarló magatartás, és a szakmaiatlanság volt a jellemző. Ezért született a döntés, hogy friss levegőt engedve a rendszerbe, az összes tagvállalati vezetőt leváltva, új, professzionális vezetők állnak hadrendbe, akik felelős gazdálkodással helyreállítják a holding pazarló, átláthatatlan tevékenységét.

Sok még a teendő, de a cél, hogy transzparens, a miskolci polgárok számára átlátható, és kontrollálható, a városüzemeltetés, és a városfejlesztés terén is szakmailag magas színvonalat nyújtó Miskolc Holdingja legyen a városnak.”

A Városháza osztályait is átvilágítják

Kriza Ákos a sajtónak azt is elmondta, hogy a városházán is folyik egy belső vizsgálat, mert „zűrös ügyeket” találtak, de erről majd később tájékoztatják a közvéleményt. Mindenesetre már december 13 -án az első vizsgálatok lezárásakor minden megtud majd a lakosság. Készül egy úgynevezett „Fehér könyv” amelyben a felelősöket nevén nevezik.

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek