2022. 08. 19. péntek

Huba
1 EUR 405 HUF
1 GBP 480 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Gazdaság
  • »
  • Kazincbarcika önkormányzata belső kontrollrendszerének és befektetési döntéseinek ellenőrzése

Kazincbarcika önkormányzata belső kontrollrendszerének és befektetési döntéseinek ellenőrzése

Az önkormányzatok belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének ellenőrzése – Kazincbarcika
Befejezte az Állami Számvevőszék Kazincbarcika Város Önkormányzata belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének, továbbá egyes befektetési döntéseinek, a döntések végrehajtásának és elszámolásának szabályszerűségi ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az Önkormányzat belső kontrollrendszerét hiányosan alakították ki és működtették. Az egyes befektetésekkel kapcsolatos döntés előkészítés és döntéshozatal nem volt szabályszerű, egyes döntéseket pedig képviselő-testületi jóváhagyás mellőzésével hoztak meg, illetve hajtottak végre. Az Önkormányzat beszámolója nem a valóságnak megfelelően mutatta be a befektetett közvagyon nagyságát.

Az Állami Számvevőszék az elmúlt években több száz ellenőrzést folytatott le önkormányzatoknál és nemzetiségi önkormányzatoknál, ezek mindegyikének célja a helyhatóságok szabályozott működésének, gazdálkodásának, illetve pénzügyi egyensúlyi helyzete megteremtésének és fenntartásának támogatása volt. A 2015-ben történt, brókercégekhez kapcsolódó események kockázatait értékelve és azok társadalmi jelentőségére tekintettel az ÁSZ kiterjesztette a belső kontrollrendszer ellenőrzését az érintett önkormányzatok befektetési döntéseire is.

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyében fekvő közel 30 ezer lakosú Kazincbarcika a 2014. évi költségvetési beszámoló szerint 6,6 milliárd Ft költségvetési bevételt ért el, valamint 5,9 milliárd Ft költségvetési kiadást teljesített. A 2014. december 31-i könyvviteli mérleg szerinti eszközvagyona 16,8 milliárd Ft volt. Kazincbarcika Város Önkormányzata 2015. április 30-án 49 millió Ft üzleti célú részesedéssel, valamint 3,2 millió Ft üzleti vagyonba tartozó földterülettel rendelkezett.

Az ÁSZ 2014. január 1-jétől 2015. április 30-ig terjedő időszakra vonatkozóan ellenőrizte és értékelte az önkormányzat belső kontrollrendszerének kialakítását, továbbá azt, hogy egyes elemeinek működtetése biztosította-e a közpénzfelhasználás szabályosságát. Ellenőrizte továbbá, hogy a 2011. január 1-jétől 2015. április 30-ig terjedő időszakban az önkormányzat egyes befektetési döntései és azok végrehajtása, elszámolása megfelelt-e a vonatkozó jogszabályoknak és belső szabályozásoknak, a kialakított kontrollrendszer támogatta-e a befektetési tevékenység szabályszerűségét.

A számvevőszéki ellenőrzés megállapította, hogy a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése részben volt szabályszerű, így maradéktalanul nem támogatta a közpénzfelhasználás szabályosságát. A teljesítésigazolási, az érvényesítési és a kötelezettségvállalás ellenjegyzési jogkörök szabálytalan gyakorlása következtében a kialakított kontrolltevékenységek a hibák megelőzését, feltárását nem segítették. Az önkormányzat befektetési tevékenységével összefüggő kockázatokat nem elemezték, ezáltal nem volt biztosított a vagyonnal való felelős gazdálkodás.

Az ÁSZ feltárta, hogy a befektetett pénzügyi eszközök év végi értékelését nem végezték el. Ezzel megsértették a valódiság számviteli alapelvét, mivel a beszámolóban szereplő tételek értékelése nem felelt meg az előírt értékelési elveknek és az azokhoz kapcsolódó értékelési eljárásoknak. Az egyes befektetések számviteli nyilvántartási értékének helytelen megállapítása, a részletező nyilvántartás nem megfelelő vezetése, valamint a leltározás szabálytalan elvégzése miatt az önkormányzat beszámolója vagyonáról nem a valós összképet mutatta. Az integritás szemlélet erősítése érdekében – a belső kontrollrendszer kialakításában és működésében feltárt hiányosságok és hibák megszüntetésével – az önkormányzatnak még további intézkedéseket kell megtennie.

Az Állami Számvevőszék jelentésében a feltárt hiányosságok megszüntetése érdekében a polgármesternek és a jegyzőnek fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

A második hazai pályán
A hétvégén a Gender Racing Team számára a több szempontból is második hazai pályának számító Slovakiaringen áll rajthoz az FIA CEZ Zone Trophy talán l…