2024. 04. 23. kedd

Béla
1 EUR 394 HUF
1 GBP 456 HUF

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság ellenőrzése

a központi költségvetési szervek ellenőrzéséről – Bükki Nemzeti Park Igazgatóság (19249)

Az Állami Számvevőszék befejezte az egri székhelyű Bükki Nemzeti Park Igazgatóság 2015-2017 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az igazgatóság a belső kontrollrendszerét nem működtette szabályszerűen, így nem volt biztosított a nemzeti vagyonnal való szabályszerű gazdálkodás. A pénzügyi-számviteli elektronikus információs rendszerből származó adatok megbízhatóságának hiányában az elszámoltathatóság feltételei nem voltak biztosítottak. Az integritás kontrollok kiépítettsége nem járult hozzá a korrupciós kockázatok mérsékléséhez.

A nemzeti parkok olyan területek, amelyek ökológiai egységessége megőrzendő a jelen és a jövő generációi számára. Magyarországon 10 nemzeti park van, amelyek területe összesen valamivel több mint 4800 négyzetkilométer, Magyarország területének mintegy 5%-a. Hazánk nemzeti parkjainak kezelői a nemzeti park igazgatóságok, amelyek költségvetési szervek, működési területük az egész országot lefedi.  Az egyes igazgatóságok a működési területükön ellátják a tájvédelmi körzetek és az országos jelentőségű természetvédelmi területek természetvédelmi kezelését is. Alapvető társadalmi érdek, hogy a jövő generációi is részesülhessenek a természeti értékekben, ehhez pedig szabályosan és átláthatóan működő nemzeti park igazgatóságokra van szükség. Ellenőrzéseivel az Állami Számvevőszék ehhez járul hozzá.

Az egri székhelyű Bükki Nemzeti Park Igazgatóság közfeladata természetvédelmi közszolgáltatás és a jogszabályban meghatározott közhatalmi tevékenység. Fő tevékenysége a környezet- és természetvédelem. Működési területe kiterjed Borsod-Abaúj-Zemplén megye területére (kivéve az Aggteleki és a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság működési területét), Heves megyére (kivéve a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság működési területét), Nógrád megyére (kivéve a Duna-Ipoly Nemzeti Park területét), valamint Szabolcs-Szatmár-Bereg megye területén a Kesznyéteni Tájvédelmi Körzet területére Tiszadob településhatárban, továbbá Jász-Nagykun-Szolnok megye területén a Hevesi füves puszták Tájvédelmi Körzet területére Jászivány településhatárban. A fenntartói és irányítói jogokat a Földművelésügyi Minisztérium (2018. május 17-től Agrárminisztérium) gyakorolja. Az igazgatóság által kimutatott, teljesített összes bevétele 2017-ben megközelítette a 4 milliárd Ft-ot, a teljesített költségvetési kiadása pedig 2,2 milliárd Ft volt. Az igazgatóság által kimutatott vagyon 2017 végén közel 9,4 milliárd Ft volt.

Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság belső kontrollrendszere nem volt szabályszerű. A kontrollkörnyezet kialakítása szabályszerű volt, azonban a kockázatkezelési rendszert 2016. szeptember 30-ig, az integrált kockázatkezelési rendszert 2016. október 1-jétől nem alakították ki. A kontrolltevékenységek gyakorlása, továbbá az információs és kommunikációs rendszer, valamint a monitoring rendszer működtetése nem volt szabályszerű. A szervezet tevékenységének és a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszert 2016. szeptember 30-ig nem alakították ki. A belső ellenőrzés működése 2017-ben nem volt szabályszerű.

Az igazgatóság pénzügyi és vagyongazdálkodása az ellenőrzött években nem volt szabályszerű, mivel a törvényi előírás ellenére a pénzügyi-gazdasági elektronikus információs rendszerek besorolása nem történt meg, amelynek következtében az azokban kezelt adatok megbízhatósága nem volt biztosított. Az igazgatóság a 2015-2016 közötti időszakban a maradvány kimutatását nem támasztotta alá a jogszabályban meghatározott tartalmú számviteli nyilvántartással. Az igazgatóság a 2015-2017. években a mérleg tételeit nem támasztotta alá leltárral, ezáltal az éves beszámolói nem voltak megbízhatóak.

Az igazgatóságnál a jogszabályok által előírt integritás kontrollok kiépítettségének szintje nem támogatta az integritás elvű működést, az integritást erősítő kontrollokat nem működtették. Az igazgató a teljesítmény mérésére alkalmas követelményrendszer kiépítéséről nem gondoskodott, így nem biztosította a szervezet teljesítménymérésének lehetőségét.

Az ellenőrzés megállapításai alapján az Állami Számvevőszék a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság igazgatója részére hat javaslatot fogalmazott meg, amelyre az érintettnek 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

A lakás beltéri világítása
A lakás világítótesteinek kiválasztásakor számtalan különféle szempontot kell figyelembe venni, éppen ezért a beltéri lámpák választéka is igen széles…