2022. 09. 29. csütörtök

Mihály
1 EUR 412 HUF
1 GBP 456 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Életmód / Medicina
  • »
  • Tippek játékosoknak: így ellensúlyozhatjuk a gép előtt eltöltött hosszú órák negatív hatásait

Tippek játékosoknak: így ellensúlyozhatjuk a gép előtt eltöltött hosszú órák negatív hatásait

Egy irodai vagy home office nap után otthoni kikapcsolódásként sokan a képernyő előtti videojátékozást választjuk, az állandó és nem megfelelő ülő helyzet viszont hiába tűnik kellemes kikapcsolódásnak, folyamatos stresszt jelent a szervezetünk számára. Az ismert elektronikai eszközöket gyártó cég Góg Anikó funkcionális tréner, személyi edző segítségével összegyűjtötte, miért is lehet káros az ülő életmód és az órákon át tartó videojátékozás és mit tehetnek a játékosok azért, hogy egy kicsit ellensúlyozzák ezeket a negatív hatásokat.

 

Így hat ránk az ülő életmód

„Az emberi szervezet mozgásra lett kitalálva, a fizikai aktivitás biztosítja az összes szervünk optimális működését. Az inaktív életmód testünk minden rendszerére negatívan hat: a keringésre, a csontozatra, a légzésre, az anyagcserére” – mondta Góg Anikó. Az edző kiemelte, hogy a számítógépek előtti görnyedéssel beszűkül a mellkas, elégtelen lesz a légzés, és a belső szerveink is összenyomódhatnak. „Az ember számára alapvetően az állás a természetes: gerincünk fiziológiás görbületeit ebben a testhelyzetben tudjuk megtartani. Amint a medence elbillen – és ülés közben nincs más választása -, a gerinc többi görbülete is megváltozik, hogy statikailag meg tudja tartani testünket. Mindez viszont a csigolyák közti porckorongoknak és a kisízületeknek kihívást jelent akkor is, ha egész nap egyenesen ülünk” – tette hozzá az edző.

 

Belemerülve a játékba

Azok, akik laptopon, vagy nem megfelelő pozícióban elhelyezett monitoron játszanak, könnyen beleesnek abba a hibába, hogy fejüket egész nap a képernyő irányába lógatják. „A nem megfelelő fejtartás igen jellemző a kijelzővel, monitorral végzett tevékenységek közben, de mivel nagyon hosszasan és gyakran ülünk így, már ezt érezzük normálisnak. Különösen érinti ez a játékosokat, akik hajlamosak teljesen elmerülni a képernyőn zajló eseményekben. Nekik érdemes arra gondolniuk, hogy a fej egy nagyjából 7 kg-os golyó a gerincünk végén, és bár a gerinc neutrális görbületei és az izmok úgy alakultak ki, hogy ezt a golyót a lehető legkisebb energiabefektetéssel is megtartsák, mindez borul, ha a fejet pár fokkal előrébb helyezzük” – mondta Góg Anikó. „A lógó nyak nagyfokú feszülést eredményez a nyak, vállöv, lapocka régióiban, aminek következtében változik az érintett testrészek és régiók – például akár az agyunk – vérellátása is. Így akár lassabbak és figyelmetlenebbek is lehetünk a játékban.”

 

Erre figyeljünk, ha sokat videojátékozunk

Bár a sok ülés mindenképpen káros, van néhány módszer, amellyel videojátékozás közben is egy kicsit tehermentesíthetjük a szervezetünket. Ha laptopon játszunk, akkor is érdemes egy monitorral kiegészítenünk a gaming állomásunkat, hiszen a szemmagasságnál alacsonyabban lévő laptopkijelző miatt mindig, akarva-akaratlanul lógatni fogjuk a fejünket. A legideálisabb eset az, amikor külön monitorunk és billentyűzetünk van, hiszen a gerincünknek az a legjobb, ha az elsődlegesen használt kijelzőt szemmagasságban helyezzük el, karjaink pedig derékszöget zárnak be a billentyűzet használata közben az asztallal. A monitor legalább egy kartávolságra, vagyis nagyjából 43 cm-re legyen a szemünktől.

 

„Ha már mindenképpen sokat kell ülnünk, a legjobb, amit tehetünk, ha minél gyakrabban módosítjuk a testhelyzetünket. Ebben sokat segíthet, ha a gaming állomást úgy alakítjuk ki, hogy az minél rugalmasabb, minél könnyebben mozgatható, változtatható legyen” – mondta Góg Anikó. Éppen ezért lehet jó választás egy változtatható magasságú asztal, amivel akár állva is játszhatunk, illetve egy ergonomikus, forgó, több helyen állítható, karfás szék. A rugalmas gaming környezethez jó választás lehet egy ún. Ergo kialakítású LG monitor, amit az adott testhelyzetünkhöz és szemmagasságunkhoz igazítva, speciális állványának köszönhetően egy könnyed mozdulattal előre-hátra, fel-le mozgathatunk, vagy akár teljesen el is forgathatunk. Az Ergo kialakítású monitorból ráadásul idén egy kifejezetten játékosoknak fejlesztett verzió (27GN880) is készült 144 Hz képfrissítéssel, 1 ms-os válaszidővel és NVIDIA G-Sync kompatibilitással.

 

Így ellensúlyozhatjuk a negatív hatásokat

A képernyők előtt eltöltött órák testünkre gyakorolt negatív hatásait Góg Anikó szerint a leghatékonyabban mozgással tudjuk ellensúlyozni. „A hosszas ülés során egyes izmok megrövidülnek, mások megnyúlnak. Az így kialakuló izomegyensúlytalanságot, nyújtó, keringésfokozó, mobilizáló, valamint aktiváló gyakorlatokkal tudjuk ellensúlyozni” – mondta az edző. A rendszeres – legalább heti 3 alkalommal történő – biciklizéssel, sétálással, jógával, erősítő edzéssel, úszással már nagyon sokat tehetünk gerincünkért, izmainkért, szervezetünkért.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

Aludj jól, hogy jól láthass!
Szemészeti problémákat is okozhat az alvászavar Aludni jó. Gyakran mondogatjuk is, hogy az alvás az egyik legjobb dolog a világon. De igazából nem …

További cikkek

A hagyományoknak megfelelően 2022. szeptember 29-én, csütörtökön 16 órától tartanak megemlékezést Tompa Mihályról, a költőről elnevezett könyvtárban (…