Semmilyen elfogadható magyarázat nincs a vasúti mellékvonalak forgalmának csökkentésére
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

RoyalMagazin.hu

2020. július 12.

Izabella ünnepli névnapját.
Holnap Jenő napja lesz.
Főoldal Hírek Hírek Semmilyen elfogadható magyarázat nincs a vasúti mellékvonalak forgalmának csökkentésére
Semmilyen elfogadható magyarázat nincs a vasúti mellékvonalak forgalmának csökkentésére PDF Nyomtat Email
2020 június 06., szombat 18:41

Több, mint 30 vasúti mellékvonalon csökkentették lényegesen le a szombattól a forgalmat.

A szakmai szervezetek, civilek, sőt maguk a vasutasok is értetlenül fogadták ezt a forgalmi átalakítást. Vannak olyan vonalszakaszok, ahol napi egyetlen vonatpár maradt, a többi helyett meg vonatpótló autóbuszokat közlekedtetnek vagy még azt sem. Nem csak az elavult, csupán a lassabb haladást lehetővé tevő pályaszakaszokon rendeltek el forgalomcsonkítást, hanem villamosított vonalakon is, például Vámosgyörk és Gyöngyös között. Itt a napi kilenc pár vonatból mindössze egyetlen marad meg, a többit autóbusszal váltják ki. De például a kétezres évek elején átadott, nagyobb sebességre is alkalmas Zalaegerszeg  - Őrihodos szakaszon csupán két nemzetközi gyorsvonatpár maradt, a személyvonatokat mind autóbuszok pótolják. Szinte sehol nincs olyan helyzet, hogy a vasúti forgalmat érdemes lenne korlátozni, mégis ilyen menetrendet vezettek most be. Állítólag a Közlekedés Tudományi Intézet (KTI) áll a javaslat mögött, ezért is lepődtek meg sokan a hozzáértők közül. Mások a buszos lobbyt sejtik az intézkedés hátterében, azonban ez nagy valószínűleg téves következtetés lehet, mert a vasútvonalak buszos pótlása nem kifejezetten jó üzlet. A hivatalos kommunikációban az szerepel, hogy nagyon lecsökkent a mellékvonali utasszám a járvány miatt, ezért ehhez igazítják a szolgáltatást. Csakhogy most éppen már feloldódnak a korlátozások és a remények szerint hamarosan visszaállhat a megszokott élet, legalábbis ahhoz közeli utazási igény. Gazdaságilag szintén nem találni magyarázatot erre a vasúti járatritkításra, hiszen a legnagyobb költség a pálya és a járművek fenntartása, de jelentős a MÁV dolgozók bére is. Ezt, illetve ennek nagy részét akkor is ki kell gazdálkodni, ha  egy szakaszon, mondjuk napi egyetlen vonatpár közlekedik. Viszont ehhez újabb költség jelentkezik, a buszok közlekedtetése. Ez sem olcsó, mert sokszor jóval hosszabb utat tesznek meg a pótlandó vasúti szakasz két pontja között, mint a vonatok. Ezzel természetesen nem csak, hogy hosszabb vagy jóval hosszabb lesz az utazási idő, de korábban bevált átszállási kapcsolatok semmisülnek meg. Most a hivatalos verdikt úgy szól, hogy ez csak ideiglenes korlátozás a járvány miatt, de arról nem kommunikálnak a rendelkezés kiagyalói, hogy mikor vonják ezt előreláthatólag vissza, és miért éppen akkor vezetik be, amikor próbál ismét talpra állni az ország. Sokan tartanak attól, hogy az ideiglenesen meghirdetett menetrendből előbb-utóbb végleges lesz. Még kormánypárti politikusok is háborognak a vasúti mellékvonalak tönkretétele miatt. A környezetben élők attól félnek, hogy ez egy kísérlet, és ahol kisebb az ellenállás az új verzióval szemben, ott akár véglegesithetik a lényegesen lecsökkentett menetrendet. Sőt megint bezárhatnak vasútvonalakat, amelyet már jó néhány kormányzat meglépett. Majd lehet ujjal mutogatni, hogy nincs is utas azon a kevés szerelvényen sem, amelyik még közlekedik. Persze, hogy csekély lesz az utasok száma, ha mint Abaújban, az egyetlen vonat éjjel 5-kor indul.

ELSORVASZTÁS, ez a legjobb szó, ami most a MÁV mellékvonalaival történik. Nem, hogy megtakarítás nem keletkezik, hanem egyenesen többlet költség és az eddigieknél jóval nehezebb utazási körülmények jelentkeznek majd. Ugyanakkor a felmerülő kérdésekre értelmes, elfogadható magyarázatra eddig még nem került sor.

Van akinek azért is okoz gondot a vasút helyett az autóbusz, mert azon nem szállíthatja a kerékpárját, noha ahová naponta dolgozni jár, mind a vasúttól, mind a buszmegállótól még 4-5 kilométerre kell eljútnia és nincs oda tömegközlekedés.

Azt kell látni, hogy a több, mint 30 vasúti szakaszból jó néhány nem éli túl ezt az időszakot, hacsak nem áll ki a helyi lakosság a vasútjáért. Tudjuk, és már sokszor bebizonyosodott, hogy azok a vidékek sorvadnak, amelyektől elvonják a vasútjukat. Szintén komoly probléma, hogy ahol helyközi buszokkal pótolják a vonatokat, a vasútra való átszálláskor új jegyet, bérletet kell venni, ami így többe kerül, mint a folyamatos utazás.

Most megint ott tartunk, hogy olyanok döntöttek a csökkentett vasúti szolgáltatásról, akik nincsenek menetrendekhez kötve, saját vagy vállalati autóval utaznak, és többüknek még sofőr is jár hozzá.

Persze nem csak elsorvasztás van, hanem hatalmas vasúti beruházás tervezése is, a semmire nem jó, legfeljebb a kínaiaknak, ez a Budapest – belgrádi vasútvonal.  A legalább 700 milliárd (mire elkészülne, lehet, hogy kétszer ennyibe kerülne) forintos projekt azonban, ha meg is valósulna, semmit se javítana a hazai vasúti közlekedésen. Azért írom feltételes módban az elkészülést, mert egy kormányváltás után biztosan felhagynának ezzel a megalomán vállalkozással. Ha ezzel a vasúti koncepcióval minden rendben lenne, nem titkosította volna a kormányzat tíz évre a részleteket és azon belül is főleg a megtérülési számításokat.

Észak-magyarországon a következő vasútvonalakat érinti a menetrendi korlátozás, a menetrendi mezőszámokkal:

75-ös: Nagyoroszi – Balassagyarmat, 78-as: Balassagyarmat – Ipolytarnóc, 85-ös: Vámosgyörk – Gyöngyös, 89-es: Miskolc – Tiszaújváros és 98-as: Abaújszántó – Hidasnémeti.


Kertész Z István

blog comments powered by Disqus
 

Kapcsolódó cikkek:

Startlap

Add a Startlaphoz

Hiteles cégkivonat

cegkiv

Programkereső

Jogsebész

observer

OBSERVER - A médiafigyelő

Facebook


imedia.logo


Települések

Borsod-Abaúj-Zemplén megye települései

Vendégvárás

Vendégvárás

Utazás

Utazás

Szolgáltatások

Szolgáltatások